top of page

Projekt Erasmus+ Cultural Heritage a Bridge from Past to Future

2019-1-HUO1- KA229-060934-5


Doba realizace projektu: 1.9.2019 - 31.8.2021


Popis projektu:

Význam kulturního dědictví by se měl stát nedílnou součástí osnov tak, aby si mladí lidé uvědomili jeho nezbytnost pro vlastní život. Věříme, že realizace tohoto projektu přispěje ke zvýšení povědomí našich studentů o kulturním dědictví a uvědomí si důležitost jeho ochrany a udržitelnosti. Cílem projektu je motivovat děti k tomu, aby se dozvěděly více o hmotném a nehmotném kulturním dědictví. Projekt se zabývá myšlenkou, jak důležitý je kulturní cestovní ruch pro ekonomiku země. Tento projekt také pomůže účastníkům pochopit a ocenit občanství EU. Posílí také pocit účastníků demokracie. K dosažení těchto cílů jsme si stanovili nasledující cíle:


1) Podporovat vědomí kulturní rozmanitosti a kulturního dědictví

2) Zlepšovat jejich znalosti a dovednosti.

3) Spolupracovat na mezinárodní úrovni

4) Vytvářet synergii podporou vztahů mezi studenty pocházejícími z různých kultur. 5) Přispívat ke kulturní integraci proti jakékoli diskriminaci

6). Zvyšovat povědomí o hmotném a nehmotném kulturním dědictví

7) Propagovat aktivnější účast ve společnosti

8) Propagovat větší porozumění a odpovědnost za sociální, jazykovou a kulturní rozmanitost

Pomocí debatních kroužků, hraní rolí, vytvářením dramatu, seznámením se s folklorem a rozmanitými jídly, hudbou si studenti uvědomí rozmanitosti v Evropě.


ZÚČASTNĚNÉ ŠKOLY

Péter András Gimnázium és Kollégium, Maďarsko- koordinátor

MANISA TICARET BORSASI ANADOLU LISESI, Turecko

INSTITUTO DE EDUCACIÓN SECUNDARIA JUAN CARLOS, Španělsko

Srednja skola Mate Blazine Labin, Chorvatsko

Moravská střední škola s.r.o., Česká republika




1. mobilita v Maďarsku

Ve dnech 29.11. az 5.12. 2019 proběhla první mobilita v rámci projektu Erasmus+: Culture Heritage a Bridge from Past to Future. Učitelky Vendula Rulcová a Kristýna Boháčová se společně vypravily spolu se studentkami Sabinou, Míšou, Terezou, Renatou a Bárou na návštěvu maďarského Szeghalomu. První dva dny jsme strávily v Budapešti, kde jsme navštívily nejznámější místa, celé město jsme si projely vyhlídkovým autobusem. Plavily jsme se také na lodi po Dunaji. Potom jsme se společně s dalšími účastníky projektu přesunuli do Szeghalomu, kde jsme se zúčastnili gastronomické párty, na které jsme představili české pokrmy, také jsme se seznámili s tradičními tanci a prošli si národopisná muzea v Gyule. Poslední den jsme se opět přesunuli do Budapešti, kde jsme si všichni prohlédli Budínský hrad. Celý den jsme zakončily návštěvou proslulých budapešťských termálů. Maďarská mobilita přinesla nová přátelství, seznámili jsme se s tradičními tanci a tradiční kuchyní daných států. 



2. mobilita v Turecku

V půlce ledna 2022 vyrazila skupinka studentek oborů Cestovní ruch a Grafický design na pětidenní pobyt v turecké Manise. První den našeho pobytu jsme vyrazili společně s ostatními studenty do školy Manisa Ticaret Borsası Anatolian High School, kde jsme se seznámili s ostatními skupinami a předvedli a poslechli prezentace, týkající se slavných osobností jednotlivých států. Společně s námi prezentovali studenti z Turecka, Španělska, Chorvatska a Maďarska. Milým překvapením na uvítanou byl lokální oběd, který pro nás připravili rodiny tureckých studentů. V dalších dnech jsme poznávali krásy turecké historie. Sychravým počasím nás přivítal Bergamon, dále jsme pokračovali do velmi očekávaného Efesu a v neposlední řadě nás okouzlilo starodávné město Hierapolis a jeho horké prameny. Vše to jsou památky zapsané v seznamu UNESCO. Poslední den byl ve znamení loučení. Přijali jsme pozvání místního zastupitele pro obchod v Manise, který pro nás měl nachystanou prezentaci o lokálních surovinách a drobné dárečky na rozloučenou. Za celou skupinu si troufám zhodnotit, že turecká část projektu CULTURAL HERITAGE IS A BRIDGE FROM PAST TO FUTURE byla bezvadně připravená a studenti včetně učitelů si odnesli nejen poznatky o této krásné zemi, ale i životní zkušenosti a nová přátelství.



3.mobilita v České republice

V rámci Erasmus+ projektu zavítaly do naší školy v únoru, konkrétně od 14.2.do 18.2. 2022, delegace ze Španělska, Maďarska, Turecka a Chorvatska. Tématem mobility byly památky UNESCO. 

V pondělí 14.2. 2022 jsme se sešli u nás ve škole. Jednotlivé státy prezentovaly UNESCO památky ve své zemi. Studenti dále absolvovali workshop fotografie a workshop výroby placek. Odpoledne jsme si prošli Olomouc a navštívili Židovskou obec v Olomouci, kde jsme se seznámili s následky holokaustu nejen v Olomouci. 

V úterý jsme jeli na výlet do Rožnova pod Radhoštěm, kde jsme navštívili skanzen a vyjeli si lanovkou na Pustevny, kde jsme obdivovali ojedinělou architekturu Dušana Jurkoviče. Ve středu jsme se potom vydali do Hornického muzea v Ostravě. Ve čtvrtek se studenti opět zúčastnili workshopu ve škole, kdy vytvořili plakát památek, které by měly být v UNESCU. Odpoledne jsme se potom všichni přesunuli do Prahy. Pátek potom patřil krásám našeho hlavního města. Navštívili jsme Pražský hrad a prošli si nejvýznamnější památky v Praze. 

Česká mobilita se navzdory chladnému počasí velmi vydařila. Užili jsme si spoustu legrace a navázali nová přátelství. 

 


4. mobilita ve Španělsku 

Ve dnech 20. – 26. 3. 2022 proběhla mobilita ve Španělské Murcii. Z naší školy se zúčastnily žákyně EM2 a výtvarní pedagogové, Mgr. Ondřej Maslák a Mgr. MgA. Kristýna Boháčová, Ph.D. Program vytvořili a realizovali pedagogové z Instituto de educación secundaria Juan Carlos v Murcii a byl skutečně nabitý, přestože bylo větrno a občas jej narušil déšť. V pondělí jsme navštívili centrum města Murcie. Seznámili jsme se s mladou historií města i historickými kontexty jejího vzniku. Prohlédli jsme si místní chrámy a historické Casino. Se žáky jsme dostali příležitost zúčastnit se představení flamenca v podání žáků místní taneční školy. Tento den také proběhla prezentace videí o památkách a udržitelnosti turistického ruchu v jednotlivých zemích. Následující tři dny jsme cestovali po největších pamětihodnostech této části Španělska. V úterý byla na programu Granada, kde jsme si s živým výkladem průvodkyně prošli interiéry městského komplexu Alhambra a skalní obydlí komunity místních romů, kteří tu sídlili již ve středověku. Ve středu následovalo muzeum antické kultury v Cartageně. Zde jsme navštívili zachované ruiny římských lázní a římského divadla. Velkým zážitkem byla plavba na vyhlídkovém člunu po místním přístavu. Ve čtvrtek nás pak čekal poslední výlet mimo Murcii do nedaleké Caravagy. Zde jsme si prošli historickou část města, místní chrámy a především muzeum, které prezentuje místní tradici – Wine horses from Cartagena. Stále živá regionální tradice s hlubokými historickými kořeny spočívá v běhu vedle slavnostně nazdobeného koně na trase dlouhé přibližně 80m do prudkého kopce. Pan Maslák to spolu s kolegy ze Španělska a Turecka běžel a podle svých pocitů i svědectví kolegů by byl jistě velice dobrý kůň. Uznání si pan učitel získal také u maďarských studentů. Tím bylo zpečetěno přátelství mezi všemi zúčastněnými. Pátek byl dnem zúčtování, shrnutí událostí, nových plánů a pochopitelně loučení.  

Kromě historických památek jsme měli každý den příležitost ochutnat místní tradiční pokrmy, koření a utrhnout si vlastnoručně březnové pomeranče. Řadu nových i staronových přátelství jsme upevnili získáním nových kontaktů a nadějí, že jsme se nepotkali naposledy.  



5. mobilita v Chotvatsku  

Ve dnech 3. – 9. 4. proběhla mobilita v Chorvatsku, konkrétně v oblasti Istrie. Za naši školu vyrazili žáci ze tříd VM2, GM1, OM2 a pedagogové Kryštof Skula a Jakub Stodůlka. O program se postarala chorvatská strana ze Strednej školy Mateje Blažina v Labinu. S ohledem na počasí se jim podařilo připravit zajímavý a zábavný program pro studenty i pedagogy.     V pondělí jsme program zahájili návštěvou školy v chorvatském Labinu. Na plánu bylo zahájení v podání koordinátorky projektu a hudební vystoupení chorvatských žáků. Následoval společný program a prezentace jednotlivých zemí. Tématem byl tradiční oděv (v našem případě kroj) a ukázka tradičních tanců a hudebních nástrojů z dané země. Žáci se prezentace zhostili na výbornou a popsali ostatním účastníkům mobility tradiční český tanec Polka, společně s tradičním oděvem. Následovala skupinová práce, kdy žáci vytvářeli kvíz k danému tématu. Učitelé se účastnili meetingu. Po obědě v místní škole Labin, jsme se společně s mezinárodní skupinou účastníků vydali poznávat historické centrum Labinu s průvodcem. Na závěr nás čekala zhruba 5 kilometrová turistická stezka směrem k pobřeží v městečku Rabac. V úterý následoval první z mnoha výletu, konkrétně do města Rovinj na pobřeží Jaderského moře. Společně s průvodcem jsme absolvovali poznávací procházku městem. Po obědě jsme navštívili zříceninu Dvigrad, kterou obyvatelé téměř před 600ti lety opustili z důvodu rozšíření moru. Zřícenina však stále drží základní tvar a rysy bývalého města tak lze v ruinách hradu rozpoznávat. Následoval závěrečný přesun do místa ubytování a vaření společné večeře.   Ve středu jsme navštívili město Pula. Úvodem nás čekala návštěva amfiteátru, nápadně podobnému římskému Koloseu. Bývalá aréna pro kulturní a společenské události na nás dýchla impozantní atmosférou. Amfiteátr v Puli, byl v minulosti využíván také ke gladiátorským hrám a také jako škola pro gladiátory. Následovala procházka městem s průvodcem a přesun k přístavu Konoba Fažana, kde jsme měli oběd. Odtud jsme pak vyrazili lodí do národního parku Brijuni, kde jsme kromě komentované prohlídky se safari měli možnost navštívit muzeum věnované památce Josipa Broz Tita. Čtvrteční den nás čekal poslední výlet a to konkrétně do Poreče. Předtím jsme se ještě zastavili na prohlídku jeskyní Baredine, kde jsme měli možnost poznat tvora Proteuse, který žije již několik set let v místních jeskyních.

bottom of page